home   back/atrás Vacíos (english) (for invisible ensemble) I have been recently very much interested on the issue of visibility and invisibility in the area of music performance. What happens when the realm of the live performance is detached from a visual outcome? The act of seeing implies a whole array of associative and interpretative connotations that, together with the act of listening, conform the global reception of a piece of music. The collection of gestures that is attached to a particular musical situation, the 'blank spaces of time' before the sound exists (say, a flutist breathing before an entrance, a pianist raising his hand immediately before depressing a key...) conform the universe of performance. The projection of these gestures in our retina completes  the whole process of signification of everything captured by our ears. In my eyes, we do not just listen to music in a concert, we rather 'listensee' (or 'seelisten' (?)). I have recently written and performed a piece which deals with the act of seeing and not seeing. 'Vacíos' ('voids') is a piece in which there are not visible performers, everything happens behind a curtain or wall, creating a hidden space in which the performance takes place. The visible space of the stage contains several objects and instruments (tubes, a piano performed with threads, some percussion instruments, water bowls...) which are activated from the invisible side. The piece works as a sort of 'theater of listening' ('Hörtheater') in which the listener receives a residual element of the performance. The music and the objects of the visible realm are triggered from a completely inaccessible realm for the audience. Therefore, these are perceived as residual, extended and peripheral elements of the real performance. The 'gestures' are not observable anymore but their physicality activates the music through a 'still life’ (should I rather say 'reanimated still life'?) of visible instruments and sound transmitters Vacíos (español) (para ensemble invisible)  Desde hace algún tiempo me interesa enormemente el mundo de lo visible y lo invisible en el área de la performance musical. ¿Qué ocurre cuando el ámbito de lo performativo en vivo es desconectado de un resultado visual?   El acto de ver implica toda una serie de connotaciones interpretativas y asociativas que conjuntamente con la escucha constituyen la recepción global de una obra. La colección de gestos que están entrelazados con una situación musical concreta, los 'espacios temporales en blanco' antes de la producción del sonido ( un pianista alzando la mano antes de presionar una tecla, la respiración de un músico de viento antes de su entrada) conforman el universo de lo performativo. La proyección de estos gestos en nuestra retina completa todo el proceso de significación de todo aquello capturado por nuestros oídos. No solo escuchamos la música cuando acudimos a un concierto sino que más bien 'vemosescuchamos' (¿o escuchavemos?).   Recientemente he escrito una obra que trata precisamente sobre el acto de ver o no ver. 'Vacíos' es una obra en la que los músicos nunca son visibles, todo ocurre entre bambalinas, detrás de una cortina o una pared. De esta manera se crea un espacio oculto a la audiencia en el que transcurre la música. El espacio visible del escenario contiene numerosos objetos e instrumentos: tubos de plástico, un piano distante activado por medio de hilos, instrumentos de percusión, baldes con agua... Todos estos instrumentos son accionados desde la parte invisible del escenario.   La pieza funciona como una especie de teatro de la escucha en el que el oyente recibe un elemento residual de la interpretación. Los objetos y los sonidos que se accionan en la sección visible del escenario son manipulados desde un ámbito completamente inaccesible. Es por ello por lo que son percibidos como elementos periféricos y residuales, como extensiones de la performance real. Los gestos no son nunca observables pero su actividad da vida a la música a través de una 'naturaleza muerta' (o quizás debería decir una 'naturaleza reanimada') de instrumentos visibles, cuerpos de resonancia y transmisores de sonido audio